ေမတၱာျခံဳ၍ ေဒါသျငိမ္းေစ
- - - - - - - - - - - - - - - - -
(အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦး၏ ေဒါသ)
ေတာင္ၿမိဳ႕ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္ဘုရားက မိမိ၏ ကိုယ္က်င့္ အဘိဓမၼာက်မ္းတြင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံ၌ ျဖစ္သြားဖူးေသာ ၀တၳဳ ကေလး တစ္ပုဒ္ကို ေအာက္ပါ အတိုင္း တင္ျပထား၏။
ျပခ့ဲေသာ ေဒါသမ်ားကို အေတာ္ စံုလင္ေအာင္ ခံစား၍ သြားရရွာေသာ အမ်ဳိးသမီးကေလး တစ္ဦး၏ အိႏိၵယ ႏိုင္ငံ၌ ျဖစ္ပုံကို ေဒါသ သေဘာ သိ႐ုံမက လူငယ္ခ်င္း ေမတၱာမမွ်ဘဲ အတင္းေပးစား ေလ့ရွိေသာ မိဘတို႔ကို သတိရ ေစသလိုလည္း ျဖစ္ေပသည္။
ဤ၀တၳဳပါ ငယ္ရြယ္သူ ႏွစ္ေယာက္ တို႔ကား တစ္ေယာက္၏ စိတ္သေဘာထားကို တစ္ေယာက္က မသိ ၾကေပ၊ ႏွစ္ဘက္ မိဘတို႔ ေစ့စပ္ခ်က္ျဖင့္ လက္ထပ္ ၿပီးၾကေလၿပီ၊ သတို႔သမီး ကေလးသည္ အမ်ဳိးေကာင္းသမီး ပီပီ တည္တည္ ၾကည္ၾကည္ ႏွင့္ ၀တ္ေက်ေအာင္ ျပဳရွာေပ၏၊ သို႔ေသာ္ သတို႔သားက ဘယ္ဟာ ျပဳျပဳ အေကာင္းဟု မထင္၊ ခင္မင္ယုယမႈ မရွိေခ်။
မိမိက ျပဳစုပါလ်က္ ခင္ပြန္းက မိမိကို ဂ႐ုမစိုက္ သည့္အတြက္ သတို႔သမီးသည္ စိတ္ပ်က္စ ျပဳလာ၏၊ စိတ္ညစ္၏၊ စိတ္ မခ်မ္းသာ၊ မၾကာမၾကာ မႈိင္ေနေလသည္။ နဂိုကပင္ မေက်နပ္ ေသာ ခင္ပြန္းသည္သည္ ထိုကဲ့သို႔ မသာမယာ ျဖစ္ေနပံုကို ျမင္လွ်င္ သာ၍ပင္ ရံြမုန္းကာ တစ္ခါတစ္ခါ အၾကမ္းဖက္လာ၏၊ သတို႔သမီးက စိတ္နာ၏၊ ခင္ပြန္းသည္၏ ျပဳမူပံုကို မေက်နပ္ ႏိုင္၊ သို႔ေသာ္ မည္သို႔မွ် မတတ္ႏိုင္ ေတာ့ဘဲ မိမိ၀တၱရား ေက်ေအာင္ ျပဳျမဲ ျပဳရွာ၏။
သို႔ရာတြင္ ေက်ာက္တုံး ေက်ာက္သား မဟုတ္ဘဲ စိတ္၀ိညာဏ္ ပါေသာ ကိုယ္ခႏၶာ ျဖစ္ရကား မၾကာခဏ မိမိဘ၀ကို အဆုံး စီရင္ရန္ ၾကံမိေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ ေဒါသထြက္ျခင္း စိတ္ပ်က္ ျခင္း စိတ္ညစ္ျခင္း စိတ္မခ်မ္းသာျခင္း ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္း တို႔ ဆက္တဲြ၍ ေလာကငရဲ ခံကာ သားသမီး ႏွစ္ေယာက္ ဖြားျမင္ ၿပီးသည္ တိုင္ေအာင္ ေအာင့္အည္း ခ့ဲပါ ေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံး၌ မေစာင့္စည္း ႏိုင္ေတာ့ ရကား ကိစၥတစ္ခုအတြက္ အျခားၿမိဳ႕သို႔ သြားေနေသာ ခင္ပြန္းသည္ အထံသို႔ စာတစ္ေစာင္ ေရာက္လာသည္မွာ -
"အရွင္ ...မိဘမ်ား ေပးစားေသာ ခင္ပြန္းပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ရွင့္ကို အမွန္ခ်စ္၍ ရွင္၏ အခ်စ္ကိုလည္း ရရွိႏိုင္ရန္ အမွန္ပင္ ႀကိဳးစား ခ့ဲပါသည္၊ သို႔ေသာ္ ကြၽန္မ၏ ႀကိဳးစားမႈေတြမွာ အက်ဳိး မရသည့္ျပင္ ''ပလီတယ္ မာယာမ်ားတယ္'' ဟုသာ အထင္ခံရ၍ စိတ္ပ်က္ လွသျဖင့္ ဘ၀ကို အဆုံးစီရင္ရန္ မၾကာခဏ ၾကံ ေသာ္လည္း ကေလးမ်ား မ်က္ႏွာေထာက္၍ အထမေျမာက္ခ့ဲပါ၊ ယခုမွာမူ ဆက္လက္၍ ေနေသာ္လည္း စိတ္ညစ္႐ုံသာရွိမည္
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဤစာကို ေရးၿပီးေနာက္ ကေလးမ်ားစားမည့္ မုန္႔ထဲ၌ အဆိပ္ခတ္ၿပီးလွ်င္ ကြၽန္မ၏ ဘ၀ကို အဆုံးစီရင္ လိုက္ပါၿပီ။"
အထက္ပါစာကို ရၿပီးေနာက္ ခင္ပြန္းသည္ ေယာက္်ားလည္း သူ႕ဇနီး၏ လိမၼာပုံေတြကို အကုန္အစင္ ထင္ျမင္လာေတာ့ ရကား ကဗ်ာကသီ ျပန္သြားေလရာ အိမ္ေပၚမွာ ျပင္ထားေသာ သားအမိ သံုးဦး၏ အေလာင္းကိုသာ ေတြ႕ရေတာ့ သျဖင့္ အဆင္သင့္ ရွိေနေသာ ေသနတ္ျဖင့္ သူ၏ဇာတ္ကိုပါ အဆုံးသတ္ လိုက္ေလသည္။
(ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ၊ ၅၁-၅၂။)
မိမိ သူတစ္ပါး ႏွစ္ဦးသားလုံးကို ပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီး တတ္ေသာ ေဒါသ၏ စြမ္းအင္ သတၱိမ်ား ပင္တည္း။
ဤမွ် အက်ဳိးမဲ့ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေဒါသတရားကို သမထ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ လက္နက္ေကာင္း တို႔ျဖင့္ ကုန္ခန္းေအာင္ ပယ္ရွား သင့္လွ ေပသည္။ ထိုသို႔မွ် မက်င့္ႏိုင္ ေသးလွ်င္ ေအာက္ပါ ကကစူပမ သုတၱန္ကို အဖန္ဖန္ ႏွလုံးသြင္း သင့္လွ ေပသည္။ ထိုသုတၱန္ကား ေဒါသ ပယ္ေဖ်ာက္ေၾကာင္း နည္းလမ္းေကာင္း တစ္ခုပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ကကစူပမ သုတၱန္ (မ၊၁၊၁၇၃-၁၈၁။)
အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာ၀တၳိျပည္မြန္ ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းတိုက္ ေတာ္၌ သီတင္းသံုး စံေနေတာ္ မူဆဲ ျဖစ္၏။ ထိုအခါ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ အလြန္ၾကာျမင့္စြာ ေရာေႏွာလ်က္ ေန၏။ ဤဆိုလတၱံ႕ေသာနည္းျဖင့္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ ေရာေႏွာလ်က္ ေန၏။
တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ ရဟန္းသည္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳန၏ မ်က္ေမွာက္၌ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆို မိခ့ဲလွ်င္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ အမ်က္ထြက္လ်က္ ႏွလုံးမသာျခင္း ရွိသျဖင့္ ခိုက္ရန္ ျငင္းခုန္မႈကို ျပဳ၏။ တစ္စုံ တစ္ဦးေသာ ရဟန္းသည္ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔၏ မ်က္ေမွာက္၌ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳန၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆို ခ့ဲလွ်င္လည္း ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔သည္ အမ်က္ထြက္ကုန္လ်က္ ႏွလုံး မသာျခင္း ရွိသျဖင့္ ခိုက္ရန္ ျငင္းခံုမႈကို ျပဳၾက ကုန္၏။ ဤ ဆိုခ့ဲသည့္ အတိုင္း အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ ေရာေႏွာလ်က္ ေန၏။ ထိုအခါ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးသည္ ျမတ္စြာဘုရား အထံေတာ္သို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ႐ိုေသစြာ ရွိခိုးၿပီးလွ်င္ သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္ေသာ တစ္ေနရာ၌ ထိုင္ကာ အက်ဳိးအေၾကာင္း အစံုအလင္ကို ကုန္စင္ေအာင္ တင္ျပ ေလွ်ာက္ထား ေတာ္မူ၏။
ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနရဟန္းအား ေခၚေတာ္မူ၍ အက်ဳိးအေၾကာင္းကို စစ္ေဆး ေမးျမန္း ေတာ္မူရာ မွန္ကန္ေၾကာင္း တင္ျပေလွ်ာက္ထား၏။ ထိုအခါ ဘုရားရွင္က ေအာက္ပါအတိုင္း ဆိုဆုံးမ ေတာ္မူ၏။
ဖဂၢဳန ...အမ်ဳိးေကာင္းသား ျဖစ္ေသာ သင္သည္ ယုံၾကည္ျခင္း = သဒၶါတရားျဖင့္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္း ေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ လာသည္ မဟုတ္ေလာဟု ေမးျမန္းေတာ္မူ၏။ မွန္ပါသည္ အရွင္ဘုရား ...ဟု ေလွ်ာက္ၾကား၏။
ဖဂၢဳန ...ယုံၾကည္ျခင္း = သဒၶါတရားျဖင့္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ လာသည့္ အမ်ဳိးေကာင္းသား ျဖစ္ေသာ သင့္အား ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ အလြန္ၾကာျမင့္စြာ ေရာေႏွာလ်က္ ေနျခင္းသည္ မေလ်ာက္ပတ္။
ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ သင့္မ်က္ေမွာက္၌ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆို ခ့ဲလွ်င္ သင္သည္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အလိုဆႏၵ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အၾကံအစည္ ၀ိတက္ တို႔ကို ပယ္စြန္႔ ရာ၏။ ဖဂၢဳန ...ထိုသို႔ ပယ္စြန္႔ရာ ၌လည္း သင္သည္ ဤသို႔ က်င့္ရမည္ -
"ငါ၏ စိတ္သည္ ေဖာက္ျပန္မႈ မျဖစ္လတၱံ႕၊ ယုတ္မာေသာ စကားကိုလည္း မျမြက္ဆိုအံ့၊ အစီးအပြားျဖင့္ ငဲ့ညႇာ လ်က္လည္း ေမတၱာစိတ္ ရွိသည္ျဖစ္၍ ျပစ္မွားေသာစိတ္ မရွိဘဲ ေနအံ့" - ဟု ဤသို႔လွ်င္ သင္သည္ က်င့္ရမည္။
ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ သင့္မ်က္ေမွာက္၌ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔အား လက္ျဖင့္ ပုတ္ခတ္ ျငားအံ့၊ ခဲျဖင့္ ေသာ္လည္း ပစ္ခတ္ျငားအံ့၊ တုတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ႐ိုက္ပုတ္ျငားအံ့၊ ဓားလက္နက္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ထိုးခုတ္ျငားအံ့။
ထိုအတူ ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ သင့္မ်က္ေမွာက္၌ သင္၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆိုခ့ဲလွ်င္ သင္သည္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အလိုဆႏၵ, ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အၾကံအစည္ တို႔ကို ပယ္စြန္႔ရာ၏။
ထိုေနာက္ ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ သင့္အား တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ လက္ျဖင့္ ပုတ္ခတ္ျငားအံ့၊ ခဲျဖင့္ ေသာ္လည္း ပစ္ခတ္ျငားအံ့၊ တုတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ႐ိုက္ပုတ္ ျငားအံ့၊ ဓားလက္နက္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ထိုးခုတ္ ျငားအံ့၊
ထိုသို႔ ျပဳရာ ၌လည္း သင္သည္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အလိုဆႏၵ, ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ
အၾကံအစည္ တို႔ကို ပယ္စြန္႔ ရာ၏။ ထိုသို႔ ပယ္စြန္႔ရာ ၌လည္း သင္သည္ ဤသို႔ က်င့္ရမည္ -
"ငါ၏ စိတ္သည္ေဖာက္ျပန္မႈ မျဖစ္လတၱံ႕၊ ယုတ္မာေသာ စကားကိုလည္း မျမြက္ဆိုအံ့၊ အစီးအပြားျဖင့္ ငဲ့ညႇာလ်က္လည္း ေမတၱာစိတ္ ရွိသည္ ျဖစ္၍ ျပစ္မွားေသာ စိတ္ မရွိဘဲ ေနအံ့" ဟု ဤသို႔လွ်င္ သင္သည္ က်င့္ရမည္ဟု ေဟာၾကား ေတာ္မူေလ၏။
ရဟန္းတို႔ ...
၁။ (က) သင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၂။ (က) ဟုတ္မွန္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) မဟုတ္မွန္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၃။ (က) သိမ္ေမြ႕ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) ၾကမ္းတမ္းေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၄။ (က) အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ စပ္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ မစပ္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၅။ (က) ေမတၱာစိတ္ ရွိကုန္၍ လည္းေကာင္း,
( ခ ) ျပစ္မွားေသာစိတ္ ရွိကုန္၍ လည္းေကာင္း ---
သင္တို႔ကို သူတစ္ပါးတို႔က ေျပာဆိုလိုမူ ေျပာဆို ႏိုင္ရာေသာ စကား လမ္းေၾကာင္း တို႔ကား ဤဆိုမည့္ ငါးပါး တို႔တည္း။
ရဟန္းတို႔ ...သင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ, မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး
တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆို ကုန္ရာ၏။ ဟုတ္မွန္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ မဟုတ္မမွန္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး
တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆိုကုန္ရာ၏။ သိမ္ေမြ႕ေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ ၾကမ္းတမ္းေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါးတို႔က
ေျပာဆိုမူ ေျပာဆိုကုန္ရာ၏။ အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ စပ္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ, အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ မစပ္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆို ကုန္ရာ၏။ ေမတၱာစိတ္ ရွိကုန္၍ ျဖစ္ေစ, ျပစ္မွားေသာစိတ္ ရွိကုန္၍ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆိုကုန္ရာ၏။
ရဟန္းတို႔ ...ထိုသို႔ ေျပာဆိုရာ စကားလမ္းေၾကာင္း တို႔၌လည္း သင္တို႔သည္ ဤသို႔ က်င့္ရမည္ -
"ငါတို႔၏ စိတ္သည္ ေဖာက္ျပန္မႈ မျဖစ္လတၱံ႕၊ ယုတ္ညံ့ေသာ စကားကိုလည္း မျမြက္ဆို ၾကကုန္အံ့၊ အစီးအပြားျဖင့္ ငဲ့ညႇာၾက
ကုန္လ်က္လည္း ေမတၱာစိတ္ ရွိၾကကုန္၍ ျပစ္မွားေသာစိတ္ မရွိၾကဘဲ ေနၾကကုန္အံ့၊ ထိုပုဂိၢဳလ္ကိုလည္း (ထိုေျပာဆို လာေသာ ပုဂိၢဳလ္ကိုလည္း) ေမတၱာႏွင့္ တကြ ျဖစ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ ျဖန္႔၍ ေနၾကကုန္အံ့၊ အၾကြင္းမဲ့ သတၱ၀ါ အားလုံး ကိုလည္း ထို ေမတၱာစိတ္၏ အာ႐ုံ ျပဳလုပ္လ်က္ ျပန္႔ေျပာေသာ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာ အပိုင္းအျခား ပမာဏ မရွိေသာ ရန္မရွိေသာ ဆင္းရဲျခင္း မရွိေသာ စိတ္ျဖင့္ ျဖန္႔၍ ေနၾကကုန္အံ့" ဟု ဤသို႔လွ်င္ သင္တို႔သည္ က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ ပြားမ်ား အားထုတ္ ၾကရမည္။
သင့္ကို ၀စနပထ အမည္ရေသာ စကားလမ္းေၾကာင္း ငါးမ်ဳိးတို႔တြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို သယ္ေဆာင္၍ လာေရာက္ ေျပာၾကားခ့ဲ သည္ရွိေသာ္ ထိုေမတၱာစ်ာန္ကို ေကာင္းစြာ ၀င္စား ထားႏိုင္ေသာ ရဟန္းေတာ္၏ စိတ္ဓာတ္မွ စကားလမ္းေၾကာင္း
တစ္ခုခုကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မေက်နပ္သံမ်ား ေက်နပ္သံမ်ား ထြက္ေပၚ မလာႏိုင္ေပ။ ထိုသို႔ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ပါဟု ဆိုလိုပါတယ္။
#ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္
DATE:2.MAR.2018. PM.3:00
သဗၺညဳတဉာဏႆပစၥေယာေဟာတု . . .
Bhikkhu's Dhamma
https://www.facebook.com/ Bhikkhu.BuddhaDhamma/
http:// bhikkhudhamma.blogspot.com/
- - - - - - - - - - - - - - - - -
(အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦး၏ ေဒါသ)
ေတာင္ၿမိဳ႕ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္ဘုရားက မိမိ၏ ကိုယ္က်င့္ အဘိဓမၼာက်မ္းတြင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံ၌ ျဖစ္သြားဖူးေသာ ၀တၳဳ ကေလး တစ္ပုဒ္ကို ေအာက္ပါ အတိုင္း တင္ျပထား၏။
ျပခ့ဲေသာ ေဒါသမ်ားကို အေတာ္ စံုလင္ေအာင္ ခံစား၍ သြားရရွာေသာ အမ်ဳိးသမီးကေလး တစ္ဦး၏ အိႏိၵယ ႏိုင္ငံ၌ ျဖစ္ပုံကို ေဒါသ သေဘာ သိ႐ုံမက လူငယ္ခ်င္း ေမတၱာမမွ်ဘဲ အတင္းေပးစား ေလ့ရွိေသာ မိဘတို႔ကို သတိရ ေစသလိုလည္း ျဖစ္ေပသည္။
ဤ၀တၳဳပါ ငယ္ရြယ္သူ ႏွစ္ေယာက္ တို႔ကား တစ္ေယာက္၏ စိတ္သေဘာထားကို တစ္ေယာက္က မသိ ၾကေပ၊ ႏွစ္ဘက္ မိဘတို႔ ေစ့စပ္ခ်က္ျဖင့္ လက္ထပ္ ၿပီးၾကေလၿပီ၊ သတို႔သမီး ကေလးသည္ အမ်ဳိးေကာင္းသမီး ပီပီ တည္တည္ ၾကည္ၾကည္ ႏွင့္ ၀တ္ေက်ေအာင္ ျပဳရွာေပ၏၊ သို႔ေသာ္ သတို႔သားက ဘယ္ဟာ ျပဳျပဳ အေကာင္းဟု မထင္၊ ခင္မင္ယုယမႈ မရွိေခ်။
မိမိက ျပဳစုပါလ်က္ ခင္ပြန္းက မိမိကို ဂ႐ုမစိုက္ သည့္အတြက္ သတို႔သမီးသည္ စိတ္ပ်က္စ ျပဳလာ၏၊ စိတ္ညစ္၏၊ စိတ္ မခ်မ္းသာ၊ မၾကာမၾကာ မႈိင္ေနေလသည္။ နဂိုကပင္ မေက်နပ္ ေသာ ခင္ပြန္းသည္သည္ ထိုကဲ့သို႔ မသာမယာ ျဖစ္ေနပံုကို ျမင္လွ်င္ သာ၍ပင္ ရံြမုန္းကာ တစ္ခါတစ္ခါ အၾကမ္းဖက္လာ၏၊ သတို႔သမီးက စိတ္နာ၏၊ ခင္ပြန္းသည္၏ ျပဳမူပံုကို မေက်နပ္ ႏိုင္၊ သို႔ေသာ္ မည္သို႔မွ် မတတ္ႏိုင္ ေတာ့ဘဲ မိမိ၀တၱရား ေက်ေအာင္ ျပဳျမဲ ျပဳရွာ၏။
သို႔ရာတြင္ ေက်ာက္တုံး ေက်ာက္သား မဟုတ္ဘဲ စိတ္၀ိညာဏ္ ပါေသာ ကိုယ္ခႏၶာ ျဖစ္ရကား မၾကာခဏ မိမိဘ၀ကို အဆုံး စီရင္ရန္ ၾကံမိေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ ေဒါသထြက္ျခင္း စိတ္ပ်က္ ျခင္း စိတ္ညစ္ျခင္း စိတ္မခ်မ္းသာျခင္း ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္း တို႔ ဆက္တဲြ၍ ေလာကငရဲ ခံကာ သားသမီး ႏွစ္ေယာက္ ဖြားျမင္ ၿပီးသည္ တိုင္ေအာင္ ေအာင့္အည္း ခ့ဲပါ ေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံး၌ မေစာင့္စည္း ႏိုင္ေတာ့ ရကား ကိစၥတစ္ခုအတြက္ အျခားၿမိဳ႕သို႔ သြားေနေသာ ခင္ပြန္းသည္ အထံသို႔ စာတစ္ေစာင္ ေရာက္လာသည္မွာ -
"အရွင္ ...မိဘမ်ား ေပးစားေသာ ခင္ပြန္းပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ရွင့္ကို အမွန္ခ်စ္၍ ရွင္၏ အခ်စ္ကိုလည္း ရရွိႏိုင္ရန္ အမွန္ပင္ ႀကိဳးစား ခ့ဲပါသည္၊ သို႔ေသာ္ ကြၽန္မ၏ ႀကိဳးစားမႈေတြမွာ အက်ဳိး မရသည့္ျပင္ ''ပလီတယ္ မာယာမ်ားတယ္'' ဟုသာ အထင္ခံရ၍ စိတ္ပ်က္ လွသျဖင့္ ဘ၀ကို အဆုံးစီရင္ရန္ မၾကာခဏ ၾကံ ေသာ္လည္း ကေလးမ်ား မ်က္ႏွာေထာက္၍ အထမေျမာက္ခ့ဲပါ၊ ယခုမွာမူ ဆက္လက္၍ ေနေသာ္လည္း စိတ္ညစ္႐ုံသာရွိမည္
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဤစာကို ေရးၿပီးေနာက္ ကေလးမ်ားစားမည့္ မုန္႔ထဲ၌ အဆိပ္ခတ္ၿပီးလွ်င္ ကြၽန္မ၏ ဘ၀ကို အဆုံးစီရင္ လိုက္ပါၿပီ။"
အထက္ပါစာကို ရၿပီးေနာက္ ခင္ပြန္းသည္ ေယာက္်ားလည္း သူ႕ဇနီး၏ လိမၼာပုံေတြကို အကုန္အစင္ ထင္ျမင္လာေတာ့ ရကား ကဗ်ာကသီ ျပန္သြားေလရာ အိမ္ေပၚမွာ ျပင္ထားေသာ သားအမိ သံုးဦး၏ အေလာင္းကိုသာ ေတြ႕ရေတာ့ သျဖင့္ အဆင္သင့္ ရွိေနေသာ ေသနတ္ျဖင့္ သူ၏ဇာတ္ကိုပါ အဆုံးသတ္ လိုက္ေလသည္။
(ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ၊ ၅၁-၅၂။)
မိမိ သူတစ္ပါး ႏွစ္ဦးသားလုံးကို ပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီး တတ္ေသာ ေဒါသ၏ စြမ္းအင္ သတၱိမ်ား ပင္တည္း။
ဤမွ် အက်ဳိးမဲ့ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေဒါသတရားကို သမထ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ လက္နက္ေကာင္း တို႔ျဖင့္ ကုန္ခန္းေအာင္ ပယ္ရွား သင့္လွ ေပသည္။ ထိုသို႔မွ် မက်င့္ႏိုင္ ေသးလွ်င္ ေအာက္ပါ ကကစူပမ သုတၱန္ကို အဖန္ဖန္ ႏွလုံးသြင္း သင့္လွ ေပသည္။ ထိုသုတၱန္ကား ေဒါသ ပယ္ေဖ်ာက္ေၾကာင္း နည္းလမ္းေကာင္း တစ္ခုပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ကကစူပမ သုတၱန္ (မ၊၁၊၁၇၃-၁၈၁။)
အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာ၀တၳိျပည္မြန္ ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းတိုက္ ေတာ္၌ သီတင္းသံုး စံေနေတာ္ မူဆဲ ျဖစ္၏။ ထိုအခါ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ အလြန္ၾကာျမင့္စြာ ေရာေႏွာလ်က္ ေန၏။ ဤဆိုလတၱံ႕ေသာနည္းျဖင့္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ ေရာေႏွာလ်က္ ေန၏။
တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ ရဟန္းသည္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳန၏ မ်က္ေမွာက္၌ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆို မိခ့ဲလွ်င္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ အမ်က္ထြက္လ်က္ ႏွလုံးမသာျခင္း ရွိသျဖင့္ ခိုက္ရန္ ျငင္းခုန္မႈကို ျပဳ၏။ တစ္စုံ တစ္ဦးေသာ ရဟန္းသည္ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔၏ မ်က္ေမွာက္၌ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳန၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆို ခ့ဲလွ်င္လည္း ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔သည္ အမ်က္ထြက္ကုန္လ်က္ ႏွလုံး မသာျခင္း ရွိသျဖင့္ ခိုက္ရန္ ျငင္းခံုမႈကို ျပဳၾက ကုန္၏။ ဤ ဆိုခ့ဲသည့္ အတိုင္း အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနသည္ ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ ေရာေႏွာလ်က္ ေန၏။ ထိုအခါ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးသည္ ျမတ္စြာဘုရား အထံေတာ္သို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ႐ိုေသစြာ ရွိခိုးၿပီးလွ်င္ သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္ေသာ တစ္ေနရာ၌ ထိုင္ကာ အက်ဳိးအေၾကာင္း အစံုအလင္ကို ကုန္စင္ေအာင္ တင္ျပ ေလွ်ာက္ထား ေတာ္မူ၏။
ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အရွင္ေမာဠိယဖဂၢဳနရဟန္းအား ေခၚေတာ္မူ၍ အက်ဳိးအေၾကာင္းကို စစ္ေဆး ေမးျမန္း ေတာ္မူရာ မွန္ကန္ေၾကာင္း တင္ျပေလွ်ာက္ထား၏။ ထိုအခါ ဘုရားရွင္က ေအာက္ပါအတိုင္း ဆိုဆုံးမ ေတာ္မူ၏။
ဖဂၢဳန ...အမ်ဳိးေကာင္းသား ျဖစ္ေသာ သင္သည္ ယုံၾကည္ျခင္း = သဒၶါတရားျဖင့္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္း ေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ လာသည္ မဟုတ္ေလာဟု ေမးျမန္းေတာ္မူ၏။ မွန္ပါသည္ အရွင္ဘုရား ...ဟု ေလွ်ာက္ၾကား၏။
ဖဂၢဳန ...ယုံၾကည္ျခင္း = သဒၶါတရားျဖင့္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ လာသည့္ အမ်ဳိးေကာင္းသား ျဖစ္ေသာ သင့္အား ရဟန္းမိန္းမ တို႔ႏွင့္ အတူ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ အလြန္ၾကာျမင့္စြာ ေရာေႏွာလ်က္ ေနျခင္းသည္ မေလ်ာက္ပတ္။
ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ သင့္မ်က္ေမွာက္၌ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆို ခ့ဲလွ်င္ သင္သည္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အလိုဆႏၵ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အၾကံအစည္ ၀ိတက္ တို႔ကို ပယ္စြန္႔ ရာ၏။ ဖဂၢဳန ...ထိုသို႔ ပယ္စြန္႔ရာ ၌လည္း သင္သည္ ဤသို႔ က်င့္ရမည္ -
"ငါ၏ စိတ္သည္ ေဖာက္ျပန္မႈ မျဖစ္လတၱံ႕၊ ယုတ္မာေသာ စကားကိုလည္း မျမြက္ဆိုအံ့၊ အစီးအပြားျဖင့္ ငဲ့ညႇာ လ်က္လည္း ေမတၱာစိတ္ ရွိသည္ျဖစ္၍ ျပစ္မွားေသာစိတ္ မရွိဘဲ ေနအံ့" - ဟု ဤသို႔လွ်င္ သင္သည္ က်င့္ရမည္။
ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ သင့္မ်က္ေမွာက္၌ ထိုရဟန္းမိန္းမ တို႔အား လက္ျဖင့္ ပုတ္ခတ္ ျငားအံ့၊ ခဲျဖင့္ ေသာ္လည္း ပစ္ခတ္ျငားအံ့၊ တုတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ႐ိုက္ပုတ္ျငားအံ့၊ ဓားလက္နက္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ထိုးခုတ္ျငားအံ့။
ထိုအတူ ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ သင့္မ်က္ေမွာက္၌ သင္၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆိုခ့ဲလွ်င္ သင္သည္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အလိုဆႏၵ, ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အၾကံအစည္ တို႔ကို ပယ္စြန္႔ရာ၏။
ထိုေနာက္ ဖဂၢဳန ...ထိုေၾကာင့္ သင့္အား တစ္စုံ တစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ လက္ျဖင့္ ပုတ္ခတ္ျငားအံ့၊ ခဲျဖင့္ ေသာ္လည္း ပစ္ခတ္ျငားအံ့၊ တုတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ႐ိုက္ပုတ္ ျငားအံ့၊ ဓားလက္နက္ျဖင့္ ေသာ္လည္း ထိုးခုတ္ ျငားအံ့၊
ထိုသို႔ ျပဳရာ ၌လည္း သင္သည္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ အလိုဆႏၵ, ကာမဂုဏ္ တို႔ကို မွီေသာ
အၾကံအစည္ တို႔ကို ပယ္စြန္႔ ရာ၏။ ထိုသို႔ ပယ္စြန္႔ရာ ၌လည္း သင္သည္ ဤသို႔ က်င့္ရမည္ -
"ငါ၏ စိတ္သည္ေဖာက္ျပန္မႈ မျဖစ္လတၱံ႕၊ ယုတ္မာေသာ စကားကိုလည္း မျမြက္ဆိုအံ့၊ အစီးအပြားျဖင့္ ငဲ့ညႇာလ်က္လည္း ေမတၱာစိတ္ ရွိသည္ ျဖစ္၍ ျပစ္မွားေသာ စိတ္ မရွိဘဲ ေနအံ့" ဟု ဤသို႔လွ်င္ သင္သည္ က်င့္ရမည္ဟု ေဟာၾကား ေတာ္မူေလ၏။
ရဟန္းတို႔ ...
၁။ (က) သင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၂။ (က) ဟုတ္မွန္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) မဟုတ္မွန္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၃။ (က) သိမ္ေမြ႕ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) ၾကမ္းတမ္းေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၄။ (က) အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ စပ္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
( ခ ) အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ မစပ္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း,
၅။ (က) ေမတၱာစိတ္ ရွိကုန္၍ လည္းေကာင္း,
( ခ ) ျပစ္မွားေသာစိတ္ ရွိကုန္၍ လည္းေကာင္း ---
သင္တို႔ကို သူတစ္ပါးတို႔က ေျပာဆိုလိုမူ ေျပာဆို ႏိုင္ရာေသာ စကား လမ္းေၾကာင္း တို႔ကား ဤဆိုမည့္ ငါးပါး တို႔တည္း။
ရဟန္းတို႔ ...သင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ, မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အခါအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး
တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆို ကုန္ရာ၏။ ဟုတ္မွန္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ မဟုတ္မမွန္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး
တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆိုကုန္ရာ၏။ သိမ္ေမြ႕ေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ ၾကမ္းတမ္းေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါးတို႔က
ေျပာဆိုမူ ေျပာဆိုကုန္ရာ၏။ အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ စပ္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ, အက်ဳိးအေၾကာင္း ႏွင့္ မစပ္ေသာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆို ကုန္ရာ၏။ ေမတၱာစိတ္ ရွိကုန္၍ ျဖစ္ေစ, ျပစ္မွားေသာစိတ္ ရွိကုန္၍ ျဖစ္ေစ သူတစ္ပါး တို႔က ေျပာဆိုမူ ေျပာဆိုကုန္ရာ၏။
ရဟန္းတို႔ ...ထိုသို႔ ေျပာဆိုရာ စကားလမ္းေၾကာင္း တို႔၌လည္း သင္တို႔သည္ ဤသို႔ က်င့္ရမည္ -
"ငါတို႔၏ စိတ္သည္ ေဖာက္ျပန္မႈ မျဖစ္လတၱံ႕၊ ယုတ္ညံ့ေသာ စကားကိုလည္း မျမြက္ဆို ၾကကုန္အံ့၊ အစီးအပြားျဖင့္ ငဲ့ညႇာၾက
ကုန္လ်က္လည္း ေမတၱာစိတ္ ရွိၾကကုန္၍ ျပစ္မွားေသာစိတ္ မရွိၾကဘဲ ေနၾကကုန္အံ့၊ ထိုပုဂိၢဳလ္ကိုလည္း (ထိုေျပာဆို လာေသာ ပုဂိၢဳလ္ကိုလည္း) ေမတၱာႏွင့္ တကြ ျဖစ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ ျဖန္႔၍ ေနၾကကုန္အံ့၊ အၾကြင္းမဲ့ သတၱ၀ါ အားလုံး ကိုလည္း ထို ေမတၱာစိတ္၏ အာ႐ုံ ျပဳလုပ္လ်က္ ျပန္႔ေျပာေသာ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာ အပိုင္းအျခား ပမာဏ မရွိေသာ ရန္မရွိေသာ ဆင္းရဲျခင္း မရွိေသာ စိတ္ျဖင့္ ျဖန္႔၍ ေနၾကကုန္အံ့" ဟု ဤသို႔လွ်င္ သင္တို႔သည္ က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ ပြားမ်ား အားထုတ္ ၾကရမည္။
သင့္ကို ၀စနပထ အမည္ရေသာ စကားလမ္းေၾကာင္း ငါးမ်ဳိးတို႔တြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို သယ္ေဆာင္၍ လာေရာက္ ေျပာၾကားခ့ဲ သည္ရွိေသာ္ ထိုေမတၱာစ်ာန္ကို ေကာင္းစြာ ၀င္စား ထားႏိုင္ေသာ ရဟန္းေတာ္၏ စိတ္ဓာတ္မွ စကားလမ္းေၾကာင္း
တစ္ခုခုကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မေက်နပ္သံမ်ား ေက်နပ္သံမ်ား ထြက္ေပၚ မလာႏိုင္ေပ။ ထိုသို႔ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ပါဟု ဆိုလိုပါတယ္။
#ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္
DATE:2.MAR.2018. PM.3:00
သဗၺညဳတဉာဏႆပစၥေယာေဟာတု . . .
Bhikkhu's Dhamma
https://www.facebook.com/
http://
No comments:
Post a Comment