ဝိပႆနာႏွင့္ဘဝေအာင္ျမင္ေရး(ဘဝေနနည္းဒႆန)
◾◽◾◽◾◽◾◽◾
ဒီေဆာင္းပါးကိုေရးမယ္လို႔ စိတ္ကူးမိလိုက္ေတာ့ စိတ္ထဲမွာ မဝံ႔မရဲ ျဖစ္မိပါရဲ႕ ။ အမြန္ျမတ္ဆံုး ႏိႈင္းတုမရတဲ့ သႏၲိသုခကို ေပးႏိုင္စြမ္းတဲ့ ဝိပႆနာတရားေတာ္ျမတ္ကို ဘာမဟုတ္တဲ့ ေလာကီေအာင္ျမင္မႈေလးေလာက္အတြက္ အသံုးခ်ဖိ႕ု့ ေရးရမွာဆိုေတာ့ တရားေတာ္မ်ား ေသးႏုပ္သြားရာ ေရာက္သြားေလမလားလို႔ေပါ့ ။
ဒါေပမဲ့ ေဒးကာနယ္လ္ဂ်ီ ရဲ႕ ” How to stop worrying and Start living ” တို႔ ၊ စတီဗင္ - အာရ္ - ကိုေဗးရဲ႕ ” The ( 7 ) Habbits of Highly Effective People ” တို႔ ၊ ဒဲနီယယ္ဂိုလ္မင္းရဲ႕ ” Emotional Intelligence ” စတဲ့ တက္က်မ္းေတြ ဖတ္မိေတာ့ သူတို႔ၫႊန္ျပတဲ႕ လိုက္နာက်င့္ၾကံရမဲ့ အဓိက အေရးအပါဆံုး အခ်က္ဆိုတာေတြဟာ ဝိပႆနာတရားေတာ္ရဲ႕ အေျခခံအဆင့္ေလာက္ပဲ ႐ွိတာ ေတြ႔ရတယ္ ။ ဝိပႆနာတရားရဲ႕ အေျခခံေလးေလာက္ကို သူတို႔ ေရးႀကီးခြင္က်ယ္ လုပ္ေျပာေနၾကတာကိုး ။
ဟာ,ဒါဆိုရင္ တို႔တစ္ေတြ တကယ့္ရတနာသိုက္ထဲကို ေရာက္ေနၾကတာေပါ့ ။ ဒီလို ရတနာသိုက္ထဲ ေရာက္ေနမွန္းကို လူေတြ - အထူးသျဖင့္ လူငယ္ေတြ သိေစခ်င္တဲ့ ေစတနာ ႏိႈးေဆာ္လို႔ ဒီေဆာင္းပါးကို ေရးဖို႔စိတ္ကူးမိတာပါ ။
Stephen covey က အစြမ္းထက္ျမက္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျပန္ၾကည့္ျမင္ႏိုင္တဲ့ သတိတရား (self - awareness) က အဓိက က်တယ္လို႔ အေလးအနက္ ေျပာပါတယ္ ။ကိုယ့္မွာ ျဖစ္လာတဲ့ စိတ္ခံစားမႈေတြကို သိေနေအာင္ ေလ့က်င့္ဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္ ။
ဝိပႆနာဆိုတာလဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ၊ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ အမွန္အတိုင္း သိဖို႔ သတိတရားေကာင္းေအာင္ ေလ့က်င့္တဲ့ က်င့္စဥ္ပါ ။အေပၚယံ ျဖစ္လာတဲ့ စိတ္ခံစားမႈမ်ိဳးေတြေတာင္ မကပါဘူး ၊ ဟိုးစိတ္အတြင္းပိုင္း အူထဲ အသည္းထဲက မသိမသာ ခံစားမႈေတြကိုပါ သိေအာင္ထိ သတိကို ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ရတဲ့ က်င့္စဥ္ပါ ။
ဒါေပမဲ့ လူေတြက ဝိပႆနာအားထုတ္ ဆိုရင္ ဘုရားခန္းလို ေနရာမ်ိဳးမွာ မလႈပ္မ႐ွက္ထိုင္ၿပီး ဒုကၡေတြခံေနရမယ္လို႔ ထင္တတ္ၾကတယ္ ။အမွန္ေတာ့ လုပ္ေန ကိုင္ေနရင္း ၊ စားေန ေသာက္ေနရင္း သြား ၊ ရပ္ ၊ ထိုင္ ၊ ေလ်ာင္း အေျခအေန အားလံုးမွာ ကိုယ့္ကိုယ္ခႏၶာမွာ ေျပာင္းလဲေနတာေတြ ၊ စိတ္ေတြအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတာေတြကို သိေနေအာင္ သတိနဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ရတဲ့ လုပ္ငန္းပါ ။
အခ်ိန္တိုအတြင္း Stephen covey ေျပာတဲ့ self - awareness ရလာႏိုင္ပါတယ္ ။
ဒဲနီယယ္ဂိုလ္မင္းကလည္း အီးက်ဳ ေကာင္းဖို႔အတြက္ ဒါကိုပဲ အဓိကထားၿပီး ေျပာပါတယ္ ။
ဝိပႆနာအားထုတ္လို႔ ကိုယ့္စိတ္ခံစားမႈကို ကိုယ္သိေနေလာက္ေအာင္ သတိအားေကာင္းလာတဲ့အခါ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ လိုသလို ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္တဲ့ မာလိန္မႈးေကာင္းေတြ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္ ။
ဥပမာ ေဒါသစိတ္ျဖစ္လာတယ္ဆိုပါစို႔ ။ ကိုယ့္မွာ ေဒါသစိတ္ျဖစ္မွန္း သိလိုက္ရင္ ၊ ဒီေဒါသစိတ္ကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္လိုက္ႏိုင္လို႔႐ွိရင္ ေဒါသကအားေပ်ာ့သြားပါတယ္ ။ေဒါသရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈ မခံရေတာ့ဘူးေပါ့ ။ ဒီေတာ့အမွားအမွန္ကို ဆင္ျခင္ႏိုင္တဲ့ အသိစိတ္ (Conscience) အားေကာင္းလာၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္မႈ (Independent Will) ႐ွိလာပါမယ္ ။
ေဒါသျဖစ္မွန္း မသိရင္ ၊ ေဒါသကို ျမင္ေအာင္ မၾကည့္ႏိုင္ရင္ေတာ့ ေဒါသရဲ႕လႊမ္းမိုးမႈေအာက္ေရာက္သြားၿပီး မလိုလားအပ္တဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ိဳးေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္ ။
ဒီလိုပဲ တျခားမေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြ ျဖစ္လာရင္လဲ သတိနဲ႔ ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ေဖ်ာက္ပစ္ႏိုင္ပါတယ္ ။
စြမ္းရည္ထက္ျမက္ၿပီး ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး ေအာင္ျမင္တဲ့သူ ျဖစ္ဖို႔ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္တဲ့စိတ္ေတြ ၊ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညႇင္းစိတ္ေတြ ၊ မနာလို ဝန္တို စိတ္ေတြ ၊ ေလာဘ ေဒါသ မာန္မာန ေတြ မထားဖို႔ တက္က်မ္းေတြက ဆိုပါတယ္ ။ ေျပာရတာ လြယ္ေပမဲ့ ဒီစိတ္ေတြ ျဖစ္မလာေအာင္ လုပ္ဖို႔ကမလြယ္ပါဘူး ။ စိတ္ဆိုးစိတ္႐ိုင္းေတြ မေပၚနဲ႔လို႔ ပါးစပ္က ေျပာလို႔မရပါဘူး ။ အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္ရင္ေတာ့ ေပၚလာမွာပါပဲ ။ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္တဲ့ သတိ႐ွိမွသာ ဒီစိတ္ဆိုးစိတ္႐ိုင္းေတြကို ပယ္သတ္ႏိုင္မွာပါ ။ဒီလို ပယ္သတ္ႏိုင္မွလည္း အမွားအမွန္ ဆင္ျခင္ႏိုင္တဲ့ အသိစိတ္ ျဖစ္လာမွာပါ ။
ဝိပႆနာက အေပၚယံ စိတ္အလႊာထဲ ေရာက္လာတဲ့ စိတ္ဆိုးစိတ္ၾကမ္းေတြကိုတင္ မကပါဘူး ဟိုးစိတ္အတြင္းလႊာထဲမွာ အႏုသယသေဘာ ကိန္းဝပ္ေနတဲ့ ဥပါဒါန္အစြဲဆိုးေတြထိ ႐ႈမွတ္ပယ္သတ္ႏိုင္စြမ္း ႐ွိပါတယ္ ။
စိတ္ဆိုးစိတ္႐ိုင္းေတြကို တမင္တကာ ဖိႏိွပ္ပယ္ေဖ်ာက္ ေနရတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ျဖစ္ကိုမလာေအာင္ ၊ လံုးဝဥႆံု ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားေအာင္အထိကို စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္ ။
ၿပီးေတာ့ ဒီစိတ္႐ိုင္းေတြကို ပယ္သတ္ႏိုင္ရင္ ေမတၱာ ၊က႐ုဏာ ၊မုဒိတာဆိုတဲ့ စိတ္ေကာင္းစိတ္ျမတ္ေတြ အလိုလို အစားထိုး ဝင္လာပါလိမ့္မယ္ ။ ညႇာတာေထာက္ထားမႈ ၊ ႐ိုးသားမႈ ၊ သစၥာ႐ွိမႈ ၊ သမာသမတ္က်မႈ ၊ ႏွိမ့္ခ်မႈ ၊ သည္းခံမႈ ၊တရားမ်ွတမႈ စတဲ့ အေျခခံ သီလေတြနဲ႔ ျပည့္စံုလာၿပီး ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေကာင္းတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္ ။ပါစင္နယ္လတီ (personality) ေကာင္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္ ။
ေနာက္ၿပီး ဘဝတိုးတက္ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ အဓိက ရန္သူကေတာ့ စိုးရိမ္စိတ္ ေသာက ပါပဲ ။ ေသာကသာျဖစ္လာရင္ ေလျဖတ္ခံရတဲ့သူလို မလုွဳပ္ခ်င္ မေရြ႕ခ်င္နဲ႔ ေလးလံထိုင္းမိႈင္းၿပီး အဖိုးႀကီးအို အဖြားႀကီးအို႐ုပ္ တန္းေပါက္သြားေတာ့ တာပါဘဲ စိတ္ေအးခ်မ္း ေပ်ာ္ရႊင္ တက္ႂကြမႈေတြ အကုန္လံုး ေပ်ာက္ဆံုးသြားေတာ့တာပါပဲ ။
ေသာကကို ၾကာၾကာလက္ခံထားရင္ေတာ့ ႏွလံုးေရာဂါ ၊ အစာအိမ္ေရာဂါ ၊ ေသြးတိုးေရာဂါ ၊ ကင္ဆာ စတဲ့ ေရာဂါေပါင္းစံု စုေဝးဝင္လာတတ္ပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ စိုးရိမ္ေသာကေတြ ကိုယ့္မွာ မ႐ွိေအာင္ ေနတတ္ဖို႔ လိုပါတယ္ ။ဒါေပမဲ့ လူေတြမွာ ေသာက မကင္းၾကပါဘူး ေသာကကင္းကင္းနဲ႔ အျမဲတန္းေပ်ာ္ေနတဲ့သူေတြ ႐ွာမွ႐ွားပါ ။ လူတစ္ခု ပူမႈေထြေထြတဲ့ ။
ေဒးကာနယ္လ္ဂ်ီကေတာ့ ေသာကကင္းေဝးေစဖို႔ ” one step enough for me ” တဲ့ ။ ခရီးတာ ေဝးေဝးလံလံကို မၾကည့္ပါနဲ႔ ။ ေျခတစ္လွမ္းစာပဲ ၾကည့္ပါတဲ့ ။ သူက အတိတ္ နဲ႔ အနာဂါတ္ကို တံခါးအသာေလးပိတ္ထားၿပီး ဘဝရဲ႕ တစ္ေန႔တာေလးကိုပဲ အကန္႔ေလး လုပ္ၿပီး ေနပါတဲ့ ။
ဝိပႆနာ ဆိုတာလဲ စိတ္ကို တစ္ေန႔တာ အတြင္းေတာင္မွ မဟုတ္ပါဘူး ၊ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္ကို့ သိေန ႐ႈေနဖို႔ အားထုတ္ရတဲ့ က်င့္စဥ္ပါ ။ဒိေ႒ဒိ႒ မတၱံ တဲ့ ၊ ပစၥဳပၸန္ဆတ္ဆတ္မွာကို စိတ္ကိုထားရတာပါ ။ က်င့္ရတာ ပိုအဆင့္ျမင့္သလို ရလာမဲ့အက်ိဳးေက်းဇူးကလည္း အႏိႈင္းမဲ့ပါပဲ ။
မိမိတို႔က အဓြန္႔႐ွည္ၾကာတဲ့ အတိတ္ကာလ လဟာျပင္ က်ယ္ႀကီးနဲ႔ အဆံုးအစမ႐ွိ က်ယ္ေျပာလွတဲ့့ အနာဂါတ္ကာလ အဏၰဝါေဗြႀကီး ႏွစ္ခုအၾကား ပစၥဳပၸန္ ေနရာ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးမွာ အခိုက္အတန္႔ေလး ေနရတာပါ ။အတိတ္ကာလ လဟာျပင္က်ယ္ႀကီးထဲ လွမ္းမိလိုက္ရင္ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ အက်ိဳးမဲ့ ဒုကၡသုကၡေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရမယ္ ။ အနာဂါတ္ကာလ အဏၰဝါပင္လယ္ထဲ လက္ပစ္ကူးရင္လဲ စုန္းစုန္းျမဳပ္သြားပါလိမ့္မယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္နဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္မွာပဲ ခိုင္ခိုင္မာမာ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္ ။
အတိတ္ကို ေတြးေန လြမ္းေနၿပီး အတိတ္က အမွားေတြကို ပူေဆြး ေနာင္တ ရေနမဲ့အစား ၊ အနာဂါတ္ကို လွမ္းေမ်ွာ္ၿပီး ပူပင္ ေၾကာင့္ၾက ေနမဲ့အစား အခု ပစၥဳပၸန္ကာလမွာ အေကာင္းဆံုး လုပ္ေနဖို႔ လိုပါတယ္ ။
ဝိပႆနာအားထုတ္လို႔ စိတ္ကို ပစၥဳပၸန္မွာ ထားတတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ရလာရင္ေတာ့ ဘယ္ေသာက မွ ကိုယ့္ကို မကပ္ညိႏိုင္ေတာ့ပါဘူး ။ ပိန္းၾကာရြက္ ေရမတင္သလို ေပါ့ ။
ေသာက ေရာက္လာရင္ လၻက္ရည္ဆိုင္သြားထိုင္တာတို႔ ၊ သီခ်င္းေအာ္ဆိုတာတို႔နဲ႔ လမ္းလႊဲေျဖ႐ွင္းလို႔ ရတယ္ဆိုေပမဲ့ ေကာင္းတဲ့ နည္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး ။ အရက္ ၊ မူးယစ္ေဆးဝါးတို႔နဲ႔ ေတြ႔သြားတတ္ပါတယ္ ။
ၿပီးေတာ့ ဒုကၡဆင္းရဲ ၾကံဳရတဲ့အခါ ဒီေလာက္ေလးပဲ ျဖစ္တာ ေတာ္ေသး ၊ လူမွမေသပဲ ေတာ္ပါေသးတယ္ စသျဖင့္ ေယာနိေသာမနသိကာယ ႏွလံုးသြင္းမွန္မွန္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ရင္လဲ သက္သာရာ ရတတ္ပါတယ္ ။အခု ပူပန္ေနရတဲ့ ကိစၥဟာ တကယ္ျဖစ္လာေသးတာမွ မဟုတ္ဘဲ အခ်ည္းႏွီး ပူပန္ေနတာပါလို႔ ဆင္ျခင္လိုက္ရင္လဲ ေသာကေလ်ာ့သြားတတ္ပါတယ္ ။
အေကာင္းဆံုးကေတာ့ ဝိပႆနာ အားထုတ္တာပါပဲ ။ ”မိမိပိုင္ဆိုင္ ဆက္ဆံေနရတဲ့ အရာအားလံုးသည္ မတည္ျမဲ ၊ ပ်က္တတ္ေသတတ္သည္ ၊၊တစ္ေန႔ေန႔မုခ် ေကြကြင္းရမည္” ဆိုတာကို လက္ခံႏိုင္တဲ့ ဉာဏ္ရလာတဲ့အခါ ပ်က္စီးျခင္းနဲ႔ၾကံဳဦး ၊ ဒါျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဥ္ ျဖစ္စရာ႐ွိလို႔ ျဖစ္လာတာလို႔ ဉာဏ္က လက္ခံလိုက္တဲ့အတြက္ ယူၾကံဳးမရ အပူလံုး မႂကြေတာ့ပါဘူး ။
ဒါေၾကာင့္ ဝိပႆနာဆိုတာ သႏၲိသုခ့ နိဗၺာန္ထိ မေရာက္ေစဦးေတာ့ ေလာကီအတြက္ ေကာင္းက်ိဳးေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္ႀကီး ေပးပါတယ္ ။ ကံ,ဉာဏ္, ဝီရိယ သံုးပါးစလံုး တက္ေစတဲ က်င့္စဥ္ပါ ။
ဒါေပမဲ့ လူေတြက ဝိပႆနာဆိုရင္ ဘုန္းႀကီးေတြ ၊ ပုတီးလည္ဆြဲထားတဲ့ ေယာဂီေတြ ၊လူအိုလူမင္းေတြရဲ႕ အလုပ္လို႔ ထင္တတ္ၾကတယ္ ။ပထမအရြယ္ ပညာ႐ွာ ၊ ဒုတိယအရြယ္ စီးပြား႐ွာ ၊တတိယအရြယ္မွ တရား႐ွာ ဆိုတာေတြ ၾကားဖူးထားၾကတာကိုး ။ ကံမြဲ ဉာဏ္မြဲ တုန္တုန္ခ်ိခ်ိနဲ႔ သခ်ၤ ိဳင္း ေျခတစ္ဖက္လွမ္းတဲ့အခ်ိန္က်မွ လူ႔ဘဝရဲ႕ တိုးတက္ရာ တိုးတက္ေၾကာင္းေတြ သိလာေတာ့လဲ ဘာမွအသံုးဝင္ေတာ့မွာမဟုတ္ပါဘူး ။
ဗုဒၶအဆံုးအမေတြ စုပံုေနတဲ့ ပညာသိုက္ထဲ ေရာက္ေနၾကၿပီး ရတနာပံုေပၚ တက္ထိုင္ေနေပမဲ့ ဘာအသိတရားမွ မရၾကလို႔ ပထမအရြယ္မွာ ပညာမ႐ွာပဲ ၾကင္ယာ႐ွာတာတို႔ ၊ ဒုတိယအရြယ္မွာ စီးပြားမ႐ွာႏိုင္ပဲ အေပ်ာ္႐ွာတာတို႔ ျဖစ္ကုန္ၾကတာပါ ။ေဆးစြဲ အရက္စြဲ ေအကိုက္နဲ႔ ေရာဂါ႐ွာဖို႔ တတိယအရြယ္ေတာင္ မေရာက္လိုက္ၾကေတာ့ပါဘူး ၊ ေသမင္းေနာက္ ေကာက္ေကာက္ပါသြားၾကေရာ ။
ေနာက္ၿပီး ဝိပႆနာဆိုတာ ဘာသာေရးမဟုတ္ပါဘူး ။ ဘာသာေရး အခမ္းအနား ေတြနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး ။သံသရာဆင္းရဲဒုကၡ ၊ ေလာကီ ဆင္းရဲဒုကၡေတြ ၿငိမ္းေအာင္ ဘု႐ား႐ွင္က မဟာက႐ုဏာေတာ္နဲ႔ ေဖာ္စပ္ေဟာေျပာခဲ့တဲ့ ေဆးပါ ။ ဘယ္သူျဖစ္ျဖစ္ ၊ ဘယ္လူမ်ိဳး ဘယ္ဘာသာဝင္ျဖစ္ျဖစ္ ေသာက္ရင္ေတာ့ လက္႐ွိလူ႔ဘဝမွာကိုပဲ လူမႈဒုကၡေတြ ၊ ပူပင္ ေသာကဆင္းရဲေတြ ကင္းေဝးၿပီး ပါစင္နယ္လတီေကာင္းတဲ့ ၊ အီးက်ဳ အိုင္က်ဳ ျမင့္တဲ့ ဘက္စံုထူးခြၽန္တဲ့ လူသားတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာပါလိမ့္
မယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေလာကီ ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ျဖာအက်ိဳးေပးမဲ့ သားေရႊအိုးထမ္းတဲ့ ဝိပႆနာအလုပ္ကို လူတိုင္း လူတိုင္း အားထုတ္ၾကေစခ်င္ပါတယ္ ။
ထင္ေက်ာ္ (စက္မႈတကၠသိုလ္)ေရးသားသည္။
No comments:
Post a Comment