“သီတင္းကြၽတ္လအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ”
သန္တူလ (သီတင္းကြၽတ္လ)
သီတင္းကြၽတ္ သည္ ျမန္မာျပကၡဒိန္၏ ခုနစ္လေျမာက္ သန္တူ (သီတင္းကြၽတ္)မွာ စက္တင္ဘာလ- ေအာက္တိုဘာလတြင္ က်ေရာက္ပါသည္။
သီတင္းကြၽတ္လတြင္ ၂၉ ရက္ရွိသည္။
ရက္မစုံေသာလ ျဖစ္သည္။
‘သန္’ သည္ ‘စပါးပင္’ ကို ရည္ၫႊန္းကာ ‘တူ’ သည္ ‘ထူ’ ျဖစ္ၿပီး “စပါးပင္မ်ား ထူထူေထာင္ေထာင္ ေပါက္ေရာက္လ်က္ ရွိၿပီ ”ဟုဆိုလိုပါသည္။
ထိုကဲ့သို႔ အပင္မ်ား ေအာင္ျမင္သည့္အေနျဖင့္ ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲမ်ား က်င္းပျပန္သည္။ ယခု သီတင္းကြၽတ္ ဟူသည့္အေခၚအေဝၚမွာ “ရဟန္းသံဃာမ်ား ဝါဆိုၾကျခင္းမွ ၿပီးဆုံးၿပီ” ဟူေသာအဓိပၸာယ္ျဖင့္ ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။
အထိမ္းအမွတ္ ပန္းမွာ ၾကာျဖဴပန္း (Nymphaea lotus) ျဖစ္သည္။
သီတင္းကြၽတ္လ
သီတင္းကြၽတ္လသည္ ျမန္မာလမ်ားတြင္ သတၱမလျဖစ္၏။
မိုးဥတုတြင္ပါဝင္သည္။
ေရွးအခါကသီတင္းကြၽတ္လဟူ၍ မေခၚၾကဘဲ သန္တူလဟု ေခၚဆိုေရးသားၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
သန္တူလအဓိပၸါယ္မွာ ဝႆာနမိုးဥတုရာသီကို သန္ဟူ၍ ေရွးသူေဟာင္းတို႔ ေခၚၾကသည္ဟု ေဝါဟာရလီနတၳဒီပနီက်မ္း၌ဆိုသည္။
သီတင္းကြၽတ္လသည္မိုးဥတု၏ ေနာက္ပိုင္းခ်ိန္ လတစ္ခုျဖစ္ေလသည္။
အခ်ိဳ႕ပညာရွင္တို႔ကမူ သန္ဟူေသာပုဒ္သည္ ေကာက္·စပါးေဟာတိဗက္· ျမန္မာ·တ႐ုတ္· ထိုင္း·မြန္ခမာ ဘာသာအေပါင္းတို႔လာ ျမန္မာစကားဟုဆိုသည္။
တူပုဒ္ သည္လည္း အသံခ်င္းအနီးစပ္ဆုံးျဖစ္ေသာထူပုဒ္ႏွင့္ တြဲယူရေပမည္။
ထူသည္တစ္စုံတစ္ရာကိုေထာင္သည္၊ စိုက္သည္၊ မတ္ေစသည္၊ ေဟာျဖစ္သျဖင့္ သန္တူလသည္ ေကာက္စပါးပင္မ်ားေပါက္ဖြား၊ ထြက္ထ၊ ေထာင္မတ္ လာေသာလဟု အဓိပၸါယ္ရသည္ယူဆၾကသည္။
ပုဂံေခတ္ ထိုးေက်ာက္ စာတို႔တြင္ သီတင္းကြၽတ္ ဟူေသာစကားကို အလွ်င္းမေတြ႕ရသေလာက္ပင္ရွိ၍ သကၠရာဇ္ ၅ရ၄ ခုႏွစ္ထိုး တု႐ြင္း ေတာင္ေစာရဟန္း သိမ္ေက်ာက္စာအတြင္း စာသား တစ္ေနရာ၌သာ သတင္းခြၽတ္ဟူေသာအသုံးကို ေရွးဦးဆုံး ေတြ႕ရေလသည္။
သတင္းခြၽတ္ဟူေသာစကားသည္ သတင္းသီလေစာင့္ထိမ္းသူတို႔က ခြၽတ္လႊတ္ကုန္ဆုံးေအာင္ ျပဳသည္ဟု အနက္ထြက္ေလသည္။
သတင္းခြၽတ္ႏွင့္ ဝါကြၽတ္ ဟူေသာ စကားကိုဖက္တြဲ၍ သတင္းကြၽတ္ဟူေသာ စကားျဖစ္ေပၚလာသည္ ဟုေတြးထင္ဖြယ္ရွိသည္။
ေလွသင္းအတြင္းဝန္ေရး ေဝါဟာရလီနတၳဒီပနီက်မ္း၌ သီတင္းကြၽတ္လေခၚဆိုသည္မွာ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔မွ စ၍ ဝါတြင္းသုံးလ၊ ရက္ေပါင္း၉ဝ၊ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔ သီတင္းကြၽတ္ေသာေၾကာင့္ သီတင္းကြၽတ္လဟူ၍ သာသနာက်မ္းအလိုေခၚဆိုေၾကာင္းသိသာသည္ ဟုပါရွိ ေလ သည္။
ေဗဒင္အေခၚအားျဖင့္ သီတင္းကြၽတ္လကို တူရာသီဟု ေခၚသည္။
တူရာသီ၏အ႐ုပ္သည္ ခ်ိန္ကိုင္စြဲေသာ ေယာက်ာ္း သဏၭာန္ ျဖစ္သည္။
ထိုရာသီကား အႆဝဏီနကၡတ္ႏွင့္ယွဥ္၍ လျပည့္ေသာေၾကာင့္ အႆယုဇဟူ၍ဆိုသည္။
ၾကာပန္းကို ရာသီပန္းဟူ၍ အသိအမွတ္ျပဳၾက၏။
က်ီးတာရာထြန္းပသည့္ သီတင္းကြၽတ္လရာသီတြင္ နံနက္ စက္နာရီ ၅ နာရီ ၅၅ မိနစ္ခန႔္တြင္ေနထြက္၍ ညေန စက္နာရီ ၅ နာရီ ၃ရ မိနစ္ခန႔္တြင္ေနဝင္သည္။
ျမန္မာ နာရီအားျဖင့္ ေန႔ညဥ့္နာရီ ၃ဝစီ အညီအမွ် ရွိေလသည္။
သီတင္းကြၽတ္လတြင္ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ နတ္ျပည္မွ ဆင္းသက္ခဲ့ဖူးသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မီးေစာင္းတန္း၊ မီးျမင့္မိုမ်ားထြန္းညႇိကာ မီးပြဲသဘင္ကို ဆင္ယင္က်င္းပ ၾက႐ိုးျဖစ္ေလသည္။
ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ေခတ္အခါကမူ သီတင္းကြၽတ္လတြင္ မင္းသားမင္းေျမးမႉးေတာ္မတ္ေတာ္တို႔၏ အဆင္တန္ဆာမ်ားကို အသစ္လဲလွယ္ေပးေတာ္မူျခင္း၊ လက္ေဆာင္ေတာ္မ်ားကို ၾကည့္ရႈတိုင္းထြာေစျခင္း၊ ဆီမီးျမင့္မိုထြန္းျခင္း၊ ဘုရား ေစတီမ်ားတြင္ဆီမီးပူေဇာ္ျခင္း၊ ဝါကြၽတ္အကန္ေတာ့ ခံျခင္းတို႔ကိုျပဳသည္။
ထိုေၾကာင့္ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း၏ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ဘြဲ႕သျဖန္၌ ··
ၾကာငါးမည္ႀကိဳင္သင္းလို႔၊ လွ်ံဝင္းတဲ့ေျပာင္ထိန္။ ေ႐ႊနန္းေတာင္ေတာ္ဦးမွာလ၊ ကြန႔္ျမဴးျမင့္မိုမီးညီးတဲ့ခါခ်ိန္။ ရွိခိုးငယ္ႏွိမ္၊ သုံးႀကိမ္႐ိုေျပာင္း။
သကၠစၥဂါရဝါႏွင့္စဥ္အလာပူေဇာ္ပြဲကို၊ခဲ့ၾကေပေတာင္း ဟုစပ္ဆိုထား ျခင္းျဖစ္ေလသည္။
သီတင္းကြၽတ္လတြင္ တနဂၤေႏြေန႔ တနလၤာေန႔ မ်ားသည္ ျပႆဒါးရက္မ်ားျဖစ္ၾက၍ အဂၤါႏွင့္ၾကာသပေတး ေန႔မ်ားသည္ ရက္ရာဇာေန႔မ်ားျဖစ္ၾကသည္။
သီတင္းကြၽတ္လတြင္ ရက္မစုံကြယ္သျဖင့္ ရက္ေပါင္း ၂၉ ရက္သာရွိ၏။
သီတင္းကြၽတ္တြင္၊ ပလႅင္ေဆးမိုး၊ ႐ြာသြန္းၿဖိဳး
သီတင္းကြၽတ္လတြင္ မိုးသည္ သင္ပုတ္ပလႅင္ သန႔္စင္သြားေလာက္ေအာင္ ႐ြာသည္။
(သင္ပုတ္ပလႅင္ = ဘုရားဆြမ္းေတာ္စြန႔္ရာ အုတ္ခုံ။)
သီတင္းကြၽတ္ပြဲေတာ္
သီတင္းကြၽတ္လ တူရာသီတြင္ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ နတ္ျပည္မွ ဆင္းသက္ခဲ့ဘူးသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မီးေစာင္းတန္း မီးျမင့္မိုမ်ားထြန္းညႇိကာ မီးပြဲသဘင္ကို ဆင္ယင္က်င္းပ ၾက႐ိုးျဖစ္ေလသည္။
သီေပါမင္းတရားလက္ထက္ မီးထြန္းပြဲ သဘင္ က်င္းပပုံအေၾကာင္းတစ္ရပ္ကို ထိုရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးတြင္ ဤသို႔ေတြ႕ရေပသည္။
ရႈိ႕လႊတ္ၿမဲ မီးမ်ိဳးစုံမ်ားကို မဟာေလာကမာရဇိန္ဘုရား၊ မာန္ေအာင္ရတနာဘုရားႏွစ္ဆူမွာ ခြဲေဝရႈိ႕ လႊတ္ပူေဇာ္ ရသည္။
ႏွစ္စဥ္ထြန္းလင္းပူေဇာ္ၿမဲ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ဌာန ျပင္ အရွင္ႏွစ္ပါး နံေတာ္သင့္ ဘုရားမ်ားပါ စုစုတစ္ ဆယ့္ ရွစ္ဌာနဘုရားမ်ားမွာ.မီးေစာင္းတန္း ထြန္းလင္းပူ ေဇာ္ရာ မႉးႀကီးမတ္ႀကီးတို႔ႏွင့္ မႉးေတာ္မတ္ေတာ္အရာရွိ တို႔ ခြဲေဝသြားေရာက္ႀကီးၾကပ္ ပြဲသဘင္ခင္းက်င္း ထြန္း လင္းပူေဇာ္ရသည္။
တစ္ဆယ့္ရွစ္ဌာနမ်ားသို႔ မီးထြန္းလင္း လမ္းေလွ်ာက္ တီးမႈတ္ထမ္း႐ြက္ေစရန္ ေသနတ္၊ အေျမာက္၊ ဝင္း၊ ဒိုင္း၊ ေလွ၊ ေဘာင္၊ ရပ္ကြက္မ်ားက အသီးသီးထြက္သည့္ အိုးစည္၊ ဒိုးပတ္၊ ပုံေထာင္၊ ေမာင္း၊ တီးမႈတ္သူတို႔ကို တစ္ကိုယ္လွ်င္ ေငြဒဂၤါးငါးျပားက် သနားေတာ္မူသည္။
ယင္းသည့္ေန႔ ေ႐ႊနန္းေတာ္ ေျမနန္း ေတာ္ေတာင္ဘက္တြင္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ဌာနဝကၤပါ၊ စိၾက နႏၵာဝကၤပါမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရသည္။
လျပည့္ေက်ာ္ ခုႏွစ္ရက္န႔ ေျမနန္းေတာ္ေတာင္ဘက္ ေသာဠ သဝကၤပါ ကို ၿပီးေျပေအာင္လုပ္ဆာင္၍ မီးထြန္းလင္းေစၿပီးလွ်င္ အရွင္ႏွစ္ပါးထြက္စံေတာ္သည္။
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔ သည္ ဗုဒၶဘာသာအား သက္ဝင္ယုံၾကည္သူတို႔အတြက္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ႀကီး တစ္ေန႔ျဖစ္သည္။
ကဆုန္လျပည့္ဗုဒၶေန႔၊ ဝါဆိုလျပည့္ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔တို႔ကဲ့သို႔ပင္ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔သည္လည္း ျမတ္စြာဘုရားသခင္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ သကၤႆနဂိုရ္ျပည္သို႔ ႂကြျမန္းဆင္းသက္ေတာ္မူလာသည့္ေန႔ ျဖစ္သျဖင့္ ထူးျမတ္ေသာေန႔ အျဖစ္အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္။
ျမတ္စြာဘုရားဆင္းသက္ႂကြျမန္းလာသည္ကို ရည္၍ ဘုရားရွင္အားပူေဇာ္သည့္အေနျဖင့္ ထိုေန႔တြင္ မီးမ်ား ထြန္းကာျမင့္မိုပြဲ ဆင္ယင္က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌ မယ္ေတာ္ျဖစ္ဘူးေသာ သႏၲဳႆီတနတ္သားကိုအေၾကာင္း ျပဳ၍ ကုသလာဓမၼာ အကုသလာဓမၼာ ၊ အဗ်ာကတာဓမၼာအစရွိသည္ျဖင့္ အဘိဓမၼာခုနစ္က်မ္းကိုေဟာေတာ္ မူၿပီးေနာက္သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔တြင္ တာဝတႎသာ၌ပဝါရဏာျပဳ၍ လူ႔ျပည္သို႔ သက္ဆင္းေတာ္မူသည္ကိုအေၾကာင္း ျပဳလ်က္ ထိုေန႔ကို အဘိဓမၼာေန႔ဟူ၍ သမုတ္ကာအဘိဓမၼာ ပူေဇာ္ပြဲက်င္းပေလသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္လည္း သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔ကို ဘုရားဆုပန္ေန႔ဟု ေခၚႏိုင္ေလသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ တာဝတႎသာမွ ဆင္းသက္လာေသာအခါ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ပတၱျမားေစာင္းတန္းျဖင့္ ဆင္း၍ လက္ယာဘက္ေ႐ႊေစာင္းတန္းျဖင့္ နတ္တို႔ၿခံရံလိုက္ပါကာ လက္ဝဲဘက္ေငြေစာင္းတန္းျဖင့္ ျဗဟၼာမင္းတို႔ ၿခံရံလိုက္ပါ လာေလသည္။
ထိုသို႔နတ္ျဗဟၼာမင္းတို႔ ၿခံရံလိုက္ပါလာ၍ သက္ဆင္းေတာ္မူလာသည့္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တင့္တယ္ေသာ အသေရေတာ္ကိုဖူးျမင္ၾကရေသာအခါ ၃၆ ယူဇနာအတြင္း၌ ရွိေသာပရိသတ္အားလုံးပင္ ဘုရားဆုကို ေတာင္းၾကသည္။
တစ္ေယာက္ေသာသူမွ် ဘုရားဆုကို မေတာင္းသူဟူ၍မရွိေခ်။
ဤသည္ကိုရည္၍ ဘုရားဆုပန္ေန႔ ဟု ေခၚထိုက္ျခင္းျဖစ္ေလသည္။
ျမတ္စြာဘုရား သက္ဆင္းေတာ္မူသည္ကို ဖူးေမွ်ာ္ရန္ ေစာင့္ေနၾကေသာလူအေပါင္းတို႔ ေတာင္းပန္သျဖင့္ ရွင္မဟာေမာဂၢလာန္က ဘုရားသခင္အားမည္သည့္အခါ မည္သည့္အခ်ိန္၌ လူ႔ျပည္သို႔သက္ဆင္းမည္ကို ေလွ်ာက္ထားေသာ အခါဘုရားသခင္က ငါဘုရားကို ဖူးေျမာ္လိုသူတို႔သည္ ႐ြာဦးေက်ာင္းသို႔ ဥပုသ္သည္မ်ား တရားနာသြားသကဲ့သို႔ လာခဲ့ၾကရမည္ဟု မိန႔္ၾကားေတာ္မူသည္ကို ရည္၍ ထိုေန႔ထိုရက္၌ ဥပုသ္သီတင္းေဆာက္တည္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ လူ႔ျပည္သို႔မဆင္းမီ တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌ ေရအစုံမီးအစုံ တန္ခိုးျပာဋိဟာျပေတာ္ မူသည္။
ျမတ္စြာဘုရား၏တန္ခိုးေတာ္အားျဖင့္ စၾကဝဠာ တစ္ခုလုံးသည္ ဟင္းလင္းျပင္ျဖစ္သြားေလသည္။
ရွင္ေတာ္ ဘုရား၏ ေလာကဝိဝရဏတန္ခိုးေတာ္အားျဖင့္ လူနတ္ျဗဟၼာ ငရဲသားအားလုံးတို႔သည္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦးထင္ရွားစြာ ေတြ႕ ျမင္ရေလသည္။
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔သည္ ဝါတြင္းသုံးလ၏ ေနာက္ဆုံးေန႔ ျဖစ္သျဖင့္ ဝါဆိုေတာ္မူၾကကုန္ေသာ သံဃာ ေတာ္ျမတ္တို႔ လြတ္လြတ္ကြၽတ္ကြၽတ္ သြားလာသီတင္း သုံးႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးကိုရရွိၾကေလသည္။
ဤေန႔အထိ ဝါဆိုၾကသည့္ သံဃာမ်ားသည္ အလြန္ျမတ္ေသာ ကထိန္အလႉကို ခံယူထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးကို ရရွိၾကေလသည္။
ေလာကီလူတို႔၏ ထုံးစံအရလည္း အိမ္ယာေထာင္ျခင္းျပဳႏိုင္ၾကသျဖင့္ အခ်ဳပ္အခ်ယ္တို႔မွလြတ္ ကြၽတ္ေစေသာေန႔ဟုဆိုရေပမည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔သည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားဝါမွ ထေသာေန႔၊ ပဝါရဏာျပဳၾက ေသာေန႔၊ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ တာဝတႎသာ၌ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကို ဝါတြင္းသုံးလပတ္လုံး ေဟာၾကားေတာ္မူသည္မွာ ေအာင္ျမင္စြာၿပီးဆုံးေသာေန႔ (ဝါ) အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔၊ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္း ၿခံရံလ်က္ တာဝတႎသာမွ သကၤႆနဂိုရ္ျပည္သို႔ ဆင္းသက္ေတာ္မူေသာေန႔၊ ျဗဟၼာ နတ္လူသုံးပုံသူတို႔ ျမတ္စြာဘုရားအား အတူတကြၾကည္ျဖဴ ေကာ္ေရာ္ပူေဇာ္ၾကေသာေန႔၊ ေလာကဝိဝရဏတန္ခိုးေတာ္ေၾကာင့္ စၾကာဝဠာတစ္ဝွမ္းလုံးကို တိုးလွ်ိဳေပါက္ျမင္ၾကရေသာေန႔ စေသာဂုဏ္ထူးဝိေသသ အထူးထူးႏွင့္ျပည့္စုံေသာ ေန႔ျဖစ္သည္။
ကိုးကား
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ(၁၃)
၀ီကီပီးဒီးယား
#Shwe Nyar Thar
No comments:
Post a Comment